Har alltid tyckt att alla byggnader på en gård ska passa in i miljön, ville därför bygga vårt garage i gammal stil så som själva boningshuset.

Letade länge runt efter garageinspiration och kom till slut fram till en egen design.

Ett garage som skulle bli likt en liten ladugård. Detta för att denna stil bästa skulle passa ihop med vårt hus och på så vis skulle vi få ihop hela vår lilla oas till en mysig pittoresk gård.

-Vi ville att även garaget på vår gård skulle passa ihop med huset, trädgården och omgivningen. 

Bygga garage i gammal stil

bygga garage i gammal stil

Eftersom jag gillar att designa och skissa på hus och tillbyggnader gjorde jag så som vår tillbyggnad på huset även ritningen till garaget själv. Då med hjälp av min man Micke som är snickare och hade lite att säga till om i form av taklutningar, konstruktion och hur garaget skulle inredas.

Vi hann ändra oss många gånger innan vi slutligen kom fram till hur det skulle bli, det blev en ritning på ett garage som skulle bli 6 x12 meter och en taklutning på 45grader.

När ritningarna väl var klara och alla papper om bygg och rivningslov hade beviljats blev det dags att börja riva det befintliga garaget som snarare liknade ett dåligt skjul.

ritning av garage

Riva gammalt rött garage

riva gammalt garage för att bygga nytt

Det gamla garage såg inte mycket ut för världen och var fallfärdigt, det läckte in i både tak och väggar och det var inget som helst tvivel på att vi skulle riva det.

Vi plocka ner det planka för planka, och regel för regel vilket tog några dagar.

Det gamla taket var av eternit, detta var vi tvungna att vara mycket aktsam med då det är ett farligt material att jobba med. Eternit innehåller nämligen asbestfibrer som är farligt att andas in då det kan orsaka allvarliga lungsjukdomar och cancer.

Vi hade skyddskläder på oss i form av overaller, andningsmasker och handskar och la eternitplattorna i stora soppåsar som vi sedan lämnade in som farligt avfall på återvinningsstationen.

riva gammal garagebyggnad

Gräva för garagegrund

När det gamla garaget var nerplockat var det dags för grävmaskinen att ta sig ann marken. Vi tog hjälp av en väldigt duktig grävmaskinist, Jonas på J Jönssons Enreprenad AB.

Jonas grävde undan all gammal jord varpå vi sedan körde hit 7 lastbilar med släp med nytt fyllnadsmaterial i form av sprängsten för att komma upp i den rätta höjden för byggnaden.

Efter det fyllde han på med finare material av sten där vi skulle kunna göra iordning inför gjutningen av betongplattan.

Gjutning av garagegrund

När vi kom till själva plattan valde vi att använda färdiga formelement med isolering i sig som vi placerade ut runt hela ytterkanten av det som skulle till att gjutas till platta. Detta istället för att mura upp formen med till exempel lecasten eller att bygga en form i trä som man annars också kan göra.

Inuti formen lads sedan frigolit i som isolering ner mot marken och därpå armering för att plattan skulle hålla. Sedan blev det äntligen dags för gjutning.

Gjutningen gick bra utan några större problem, vi tog hit en betongbil som fyllde vår form med betong som sedan fördelades ut över hela ytan och gjordes slät.

Alltid skönt när man får en betongplatta gjuten, det är oftast det  första delmålet till att man är på väg mot rätt håll i ett byggprojekt.

Bygga garage i lösvirke

Stomme till garage i lösvirke

Eftersom vi gjort ritningarna själva tyckte vi att det blev både billigast och smidigast att bygga i lösvirke. Detta då vi också skulle ha chansen att ändra oss lite vad det gäller det invändiga under resans gång.

Vi byggde ihop väggarna på marken och reste sedan upp dem på plats en efter en och fäste ihop dem med varandra.

Gaveln ut mot vår garageuppfart blev lite special. Där ville vi både ha en stor elektrisk öppningsbar garageport och en mindre port ovanpå för att kunna lyfta upp saker på ovanvåningen. Därför valde vi att på denna gavel svetsa ihop en stålkonstruktion som skulle kunna hålla ihop det hela.

Takstolar till nytt garage

Eftersom vi ville kunna använda ovanvåningen på garaget och få det öppet ändå upp i nock valde vi en takkonstruktion med en grov limträbalk uppe i nock istället för att köpa eller bygga ihop hela takstolar. I limträbalken fäste vi sedan fast takstolar med hjälp av vinklar som vi skruvade fast.

Denna konstruktion av tak blev både en mycket hållbar konstruktion samt att vi slapp att göra specialtakstolar eller ha takstolar som skulle ta stor del av själva rummet där uppe på ovanvåningen.

Garageport i falurött till nytt garage

bygga garage i gammal stil

Helst hade jag velat ha en gammal garageport likt gamla ladugårdsdörrar på vårt garage men insåg ganska snart att det inte skulle bli så praktisk. Behövde istället ha en garageport som var elektrisk och som kunde öppnas på ett bekvämt vis med fjärrstyrning.

Letade runt och hittade efter lite letande en port ifrån Garageportexperten som man kunde beställa i en röd färg likt falurödfärg. Denna port blev en bra diskret lösning eftersom den smälte in i själva byggnaden på ett väldigt fint sätt.

Fönster med spröjs på garage

fönster med spröjs och fina foder

Jag gillar de där extra detaljerna och för att få till den där rätta känslan på vårt garage ville jag verkligen ha spröjsade fönster med ett lite mer arbetat foder runt.

Vi köpte de enklaste fönster man kan tänka sig, oöppningsbara och i måtten 1000 x 800 mm. Sedan valde vi att själva snickra ihop och måla passande spröjs, detta för att spröjs är en rätt dyr kostnad och  vi ville komma lite billigare undan.

Jag tyckte även att fönsterfoderna var en väldigt viktig detalj för att få till den rätta känslan. Valde därför att smycka ut dem lite extra för att få till den där fina helheten. Allt för att garaget ännu mer skulle likna en gammal ladugård och få den där lilla extra touchen.

Gröna garagedörrar

garage med gröna dörrar

Ville att de mindre dörrarna på långsidan skulle bryta av på något vis ifrån allt det faluröda. Var först lite inne på ockragult men eftersom jag har en liten förkärlek till grönt föll valet istället på en lite ljusare grågrön S5010-G50Y.

Blev riktigt nöjd med beslutet om att att måla dessa dörrar i denna gröna färg.

bygga nytt garage i lösvirke

FAQ

Vad innebär det att bygga garage i lösvirke?

Man kan välja att köpa ett garage ifrån färdig byggsats där väggarna och takstolar tillverkats på fabrik. Man får dem levererade med lastbil och reser sedan upp dem på plats.

Detta är ett väldigt effektivt sätt att bygga ett garage då det inte tar lång tid att bygga det till skillnad från att bygga det i lösvirke. Nackdelarna är dock att man inte kan ångra sig något under resans gång om hur vissa saker ska se ut samt att det ofta blir en dyrare lösning än att bygga i lösvirke.

Om man bygger i lösvirke däremot bygger man själv upp garaget regel för regel efter en ritning. Detta tar längre tid på plast men samtidigt kan man både ändra sig lite efter resans gång samt att man ofta kommer ner en hel del i pris.

Hur lång tid tar det att bygga ett nytt garage?

Denna fråga är väldigt svår att svara på då det delvis beror på om man bygger i lösvirke eller köper ett färdigt hus där man får väggarna färdiglevererade samt om man bygger på heltid eller bara som vi på kvällar och helger.

Vårt garagebygge tog cirka åta månader att bygga då både jag och min man jobbade heltid, vi hade två små barn och enbart byggde på kvällar, ledig tid och helger.

Vad koster det att bygga ett nytt garage?

Detta är en väldigt svår fråga att svara på då det delvis beror på hur mycket markarbete du behöver göra i forma av grävning och fyll samt hur stort du väljer att bygga och om du kan göra mycket själv eller inte.

När vi byggde gav vi kring 400 000kr för allt material och arbetskostnad för det vi behövde ha hjälp med så som grävning.

Dock ändrar sig priserna på virke och byggmaterial väldigt mycket beroende på konjunkturen därför är alltid det bästa att göra en kalkyl på allt material som kan tänkas att gå åt samt att lägga till lite extra cirka 10% för att vara på den säkra sidan då jag av erfarenhet vet att ett bygge ofta blir betydligt dyrare än vad man först räknat med. 

Om man bygger att garage på totalentreprenad ska du ifrån början få ett pris på vad allt kommer att kosta och är då mer säker på totalkostnaden förutsatt att inget oförutsett händer.

Hur stort är ert garage?

Får ofta denna fråga om hur stort vårt garage är och om vi tycker att det är lagom stort.

Vårt garage är 6 x 12 meter, tyckte när vi byggde det att det var lagom stort men så här i efterhand hade jag kunnat ha det större för att till exempel kunnat få in två bilar i bredd. Men det hade säkert också relaterat i att vi skulle spara på en massa onödiga saker bara för att platsen finns där.

Vilken färg har ni på era garageportar?

Vår garageport som är i ”falurött” angav jag enbart att jag skulle vilja att vår garageport skulle vara så lika faluröd som möjligt och det relaterade i denna fina röda färg som smälter så bra in i det faluröda.

De två gröna dörrarna på långsidan av garaget är i färgen S5010-G50Y, är så nöjd med denna färg då den är riktigt fin i sin grågröna ton.

Hur har ni för sten på er garageuppfart?

Några år efter att vi var klara med vårt garage gjorde vi iordning vår garageuppfart. Under hade vi det hårda packade stenkrosset och överst la vi natursingel så kallat herrgårdsgrus i storleken 8-16.